Bordtennisafdelingens historie.
Bordtennisspillet i Hasle Idrætsforening går helt tilbage til 1948. Det blev drøftet på generalforsamlingen, og der kom også en henvendelse fra Bornholms Bordtennis Union, der ønskede, at HIF skulle tilslutte sig unionen. Dette skete dog først i 1965, og herefter begyndte det at gå opad, så vi i dag er den dominerende klub på Bornholm.

Træning og kampe foregik i starten i klubhuset, vandrehjemmet og i de private hjem. Forholdene var ikke særlig gode, og det at trække i klubdragt m.m. gjorde man ikke så meget ud af.

I sæsonen 1967-68 vandt juniorholdet B-rækken. I 1969-70 vandt førsteholdet for første gang bornholms-serien foran RIK. Fra 1972-75 var en spiller fra Halse individuel bornholmsmester i klasse I.

Vore ungdomsholds deltagelse i drenge og juniordivisionen startede i 1975, da Bornholm fik direkte oprykning, og vi har været repræsenteret der siden med spillere på BBTU’ Ø hold.

Det var svært i begyndelsen, men efterhånden opnåede vore spillere en større rutine efter en meget energisk og målrettet træning. Endvidere fik vi tilgang af nogle af de stærkeste spillere fra andre klubber på Bornholm – en praksis der er fulgt lige siden.

Året 1977 var nok året, der gav nogle af de fineste resultater. HIF fik ikke mindre end fire medaljer ved DM finalerne. På baggrund af de fine resultater ved DM i 1977 fik HIF udtaget Jan Haagensen til drenge landholdet og senere til junior landsholdet.

Vi har i perioden 1972 – 1979 vundet 73 mesterskaber, 38 for ungdom og 35 for seniorer. Det giver ni mesterskaber i gennemsnit, og da der normalt er 14 rækker, har vi vundet over halvdelen hvert år. En meget fin præstation.

Baggrunden for de meget fine resultater var først og fremmest, at der i det nye klubhus blev lokale mulig-heder til bordtennis med borde, som altid var klar til brug.

Klubbens spillere og ledere er i øvrigt gennem årene blevet udnævnt til blandt andet årets sportsmand på Bornholm og DBTU har påtænkt ledere med lederpokaler, en hædersbevisning, der er en af de højeste indenfor DBTU.